Socionomer.se Forum Index Socionomer.se
Sveriges största mötesplats för socionomer

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Funderingar om psykoterapeut!

Post new topic   Reply to topic    Socionomer.se Forum Index -> Arbeta som socionom
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Elisabetmarie

PostPosted: 2012-05-24 13:03    Post subject: Funderingar om psykoterapeut! Reply with quote

Hallå!
Jag är helt ny på denna sida. Jag är en ung socionomstudent som just nu avslutar min praktikperiod i Sydfafrika. I vanlig ordning är jag ivrig och nyfiken inför framtidens arbete och utbildningsmöjligheter (innan den naiva glädjen trubbas ner).

Jag har läst på en hel del om psykosterapeututbildningen, känner till alla krav, att den statligt reglerade steg 1 utbildningen inte finns längre osv osv. Men tycker att hela instruktionen är lite krånglig att förstå, så jag har några funderingar som jag hoppas någon kan svara på!

Ifall man ska utbilda sig, hur får man två års arbetserfarenhet i psykoterapeutiskt arbete INNAN man ens börjat utbildningen? Hur hänger det ihop med de 60 timmar individuell handledning man ska ha under arbetsperioden, kräver det att man studerar halvtid och arbetar halvtid? Finns det ingen annan basutbildning än den i Linköping? Jag funderar på att arbeta ett par år utomlands (Storbritannien) som socionom och sedan vidareutbilda mig, är det någon särskild erfarenhet ni rekommenderar innan man går in på detta spår?

Tack på förhand!
Back to top
View user's profile Send private message
Indochine
Flitig postare

PostPosted: 2012-05-26 10:05    Post subject: Reply with quote

Hej och välkommen!

Jag tror inte att man behöver jobba två år med psykoterapeutiskt arbete innan man börjar steg 1, däremot vill de att man har psykoterapeutiska arbetsuppgifter överlag men inte att man ska ha jobbat med det i två år.

Jag ska ev. gå en steg 1 i höst eftersom jag då börjar på ett jobb som betalar det och vill att jag ska ha en sådan utbildning. Däremot så ska du ha jobbat några år med psykoterapeutiskt arbete innan du sedan läser steg 2, d.v.s. då du blir leg. psykoterapeut.

Det finns många steg 1-utbildningar, både privata och universitetsbaserade, vet att det bl.a. finns en i Växjö (familjeterapi).
Jobbar man inom socialtjänsten är det svårt att få denna utbildning, däremot är de mer generösa inom landstinget, speceillt om du jobbar inom psykiatrin.

Hoppas du fick ut något av mitt svar.

Lycka till!
Back to top
Terapeuten
Väldigt insatt

PostPosted: 2012-05-31 13:51    Post subject: Reply with quote

Du har förmodligen läst om den legitimationsgrundande delen av utbildningen och för att komma in på den måste man arbetat i minst 2 år psykoterapeutiskt. Men för att får jobba psykoterapeutiskt måste man gå den grundläggande psykoterapiutbildningen (steg 1) först. Detta innebär i tid, 2 år steg 1, 2 år praktik och slutligen 3 år legitimationsgrundande utbildning.

Saken är dock den att detta system håller på att revideras i nuläget och det är ingen som vet hur det kommer bli i framtiden. Förmodligen kommer utbildningen slås ihop till ett program på 180 hp och ingen mellanstegspraktik. Men det återstår att se.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Socionomer.se Forum Index -> Arbeta som socionom All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum

SwiftBlue Theme created by BitByBit