Socionomer.se Forum Index Socionomer.se
Sveriges största mötesplats för socionomer

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Funderingar om psykoterapeut!

Post new topic   Reply to topic    Socionomer.se Forum Index -> Arbeta som socionom
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Elisabetmarie

PostPosted: 2012-05-24 13:03    Post subject: Funderingar om psykoterapeut! Reply with quote

Hallå!
Jag är helt ny på denna sida. Jag är en ung socionomstudent som just nu avslutar min praktikperiod i Sydfafrika. I vanlig ordning är jag ivrig och nyfiken inför framtidens arbete och utbildningsmöjligheter (innan den naiva glädjen trubbas ner).

Jag har läst på en hel del om psykosterapeututbildningen, känner till alla krav, att den statligt reglerade steg 1 utbildningen inte finns längre osv osv. Men tycker att hela instruktionen är lite krånglig att förstå, så jag har några funderingar som jag hoppas någon kan svara på!

Ifall man ska utbilda sig, hur får man två års arbetserfarenhet i psykoterapeutiskt arbete INNAN man ens börjat utbildningen? Hur hänger det ihop med de 60 timmar individuell handledning man ska ha under arbetsperioden, kräver det att man studerar halvtid och arbetar halvtid? Finns det ingen annan basutbildning än den i Linköping? Jag funderar på att arbeta ett par år utomlands (Storbritannien) som socionom och sedan vidareutbilda mig, är det någon särskild erfarenhet ni rekommenderar innan man går in på detta spår?

Tack på förhand!
Back to top
View user's profile Send private message
Indochine
Flitig postare

PostPosted: 2012-05-26 10:05    Post subject: Reply with quote

Hej och välkommen!